Franz Josef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Linda en Sander - WaarBenJij.nu Franz Josef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Linda en Sander - WaarBenJij.nu

Franz Josef Glacier

Door: Linda en Sander

Blijf op de hoogte en volg Linda en Sander

09 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Dag lieve mensen,

we hebben vandaag een fantastische dag gehad, heel zonnig en een prachtige heli hike. Vanmorgen zijn we met een helicopter naar de gletsejer gebracht, op 700 m hoogte. Een hele nieuwe ervaring, lijkt wel een achtbaan, heel anders dan een vliegtuig. Daarna zijn we gaan lopen over het ijs, met ijzers onder de schoenen. Goed ingesmeerd want de zon was goed bezig om ons gezicht te verwarmen. De gidsen vertelden veel over de gletsers en maakten voor ons een bewandelbaar pad. Op een paar irritante Chinezen na, hield iedereen zich goed aan de veiligheidsvoorschriften. Waarschijnlijk omdat ze gewoon geen Engels spreken want op de vraag "waar kom je vandaan en wat doe je" beantwoorden ze enthousiast met hun naam waarop de gids zei "ze zullen wel met pensioen zijn" haha.
Op de gletsjer lag veel stof en steen van het gesteente onder de gletser, doordat de gletsjer helaas aan het smelten is. In 2100 (zijn wij al dood) is er nog 50-60% over van de gletsjer, echt zonde!
We lazen op nu.nl dat er in Nederland de warmste 8 maart ooit is gemeten, echt grappig. Zeker omdat wij hier in ons korte broek lopen lijkt het heel normaal dat het in maart zo warm is maar wij zitten natuurlijk aan de andere kant van de wereld.

Morgen gaan we verder noordelijk langs de westkust, beetje zeehonden spotten en andere leuke dingen.

En ja mam, ik heb nog genoeg sokken ;-)
En ik rij ook in de camper, we wisselen af, en ja dat gaat goed ;-)

Liefs, Sander en Linda.

• 09 Maart 2014 - 08:26

Pauline:

Hi Sander en Linda

Jullie avonturen klinken goed! Heel veel plezier bij het spotten van die zeehonden en andere leuke dingen.

Groetjes Pauline

• 09 Maart 2014 - 08:42

Marjolein:

Hee luitjes! Wat cool dat jullie met een helikopter naar de gletsjer zijn gevlogen! Echt een heel bijzondere ervaring lijkt me om over die immense ijsschots te vliegen!!
    Veel plezier nog daar:)
    Xx

• 09 Maart 2014 - 11:44

Thea & Arie:

Ha Linda & Sander,
    Wat een prachtige natuur daar en wat heerlijk dat jullie er zo van genieten.
    De foto's zijn ook heel mooi, wat een belefenis.
    Hier is het inderdaad ook mooi weer, we genieten ervan en wandelen, fietsen of zitten lekker buiten.
    Liefs Are & thea..

• 09 Maart 2014 - 14:09

Leo En Marijke:

Hoi guys

Wat een prachtige ervaringen, alleen al die helikoptervlucht. En een gletsjer bezichtigen doe je ook niet elke dag. Wie weet wat jullie nog meer zullen zien en beleven. Rij voorzichtig in jullie camper. Wat leuk is wij volgen het programma van Cris Zegers op de zondagavond van RTL en dit gaat over nieuw Zeeland.

liefs Marijke en Leo

• 09 Maart 2014 - 15:23

Marijne:

Spectaculair zeg, die heli en de ijsfoto's! Goeie naam voor een camper trouwens: Apollo. :D
    Lfs Marijne

• 09 Maart 2014 - 19:52

Loes:

Hallo daar!
    Het klinkt goed allemaal! Veel plezier nog!
    Groetjes, loes

• 11 Maart 2014 - 14:39